Els Mercedes sempre paralels a la pista (foto: Reuters)
Fórmula 1

Així funciona el sistema FRIC que els equips han descartat per a Hockenheim

Els equips de F1 han decidit no fer servir en el Gran Premi d'Alemanya l'enginyós sistema FRIC que actuava com una suspensió hidràulica per aconseguir millores aerodinàmiques en els seus monoplaces.

Actualitzat

Els equips de Fórmula 1 s'han posat d'acord per no fer servir en els seus monoplaces el conegut com a sistema FRIC, que interconnectava les suspensions dels seus monoplaces.

El fonament d'aquest sistema era molt enginyós. La part de davant dels cotxes s'aixeca en el procés d'acceleració mentre que la part del darrere s'abaixa. Quan el monoplaça frena, passa tot el contrari: la part de davant baixa i la del darrere puja. En els viratges a mà dreta, baixa la part exterior i puja l'interior. En tots aquests procediments la base del monoplaça es troba sempre en situacions diferents respecte a la pista plana, cosa que empitjora el rendiment de l'aerodinàmica dels monoplaces.

El sistema FRIC interconnecta la suspensió del davant amb la del darrere i cada costat de la suspensió. Al bell mig i connectat per conductes, un dipòsit amb vàlvules, de manera que es compensin els canvis d'alçada, per aconseguir que la base del monoplaça estigui gairebé sempre paral·lela a la pista. En altres paraules, es tracta d'una suspensió de tipus hidràulic que molts cotxes de turisme han fat servir i encara utilitzen des de fa més de 30 anys. El sistema, el va fer popular la marca francesa Citroën en molts dels seus models.

En la Fórmula 1 es fa servir també des de fa molts anys. Concretament, el van provar per primera vegada els enginyers que hi havia en l'equip Minardi a inicis dels anys 90. Curiosament, el cap tècnic d'aquell equip és l'ara màxim responsable de l'apartat tècnic a l'equip Mercedes de F1, Aldo Costa. En aquells moments, Mercedes i Lotus eren els equips que havien treballat més en aquesta solució, i eren els que la tenien més evolucionada. Un sistema ben treballat fa que millori el comportament aerodinàmic dels cotxes i augmenta la durada dels pneumàtics.

 

La FIA va alertar, però, els equips la setmana passada dient que hi havia dubtes sobre la legalitat d'aquest sistema perquè implicava una mobilitat en els elements aerodinàmics, fet prohibit pel reglament. Per evitar possibles reclamacions i polèmiques, els equips de F1 han decidit prescindir del sistema FRIC en aquest Gran Premi d'Alemanya. En realitat, tots els equips havien treballat en la seva adaptació, però Mercedes, Lotus i fins i tot Marussia eren els que més havien treballat en el seu desenvolupament. En la carrera de Hockenheim, doncs, es podrà veure com afectarà la seva absència els equips que el feien servir.

Anar al contingut